Mexikansk panna - på mitt vis

Dagens middag har bestått av en köttfärsröra som jag komponerade ihop utifrån en idé från ett annat recept. Och jag måste säga att resultatet allt som oftast blir lyckat. Receptet kan ni läsa här nedan. I övrigt har maten funkat rätt bra idag. Klev upp senare än sent idag så därför fick frukosten blir en frunch instället. Dock har jag ätit alldeles för mycket cashewnötter men det är väl bättre än att äta sockrigt lösviktsgodis i alla fall. En promenad tog vi också, bort mot Hedlunda och ner till älven och tillbaka. Skönt, men lite småkallt då det blåste snålt nere vid vattnet.

image61
Mexpanna med fetaost och blandsallad med kidneybönor.

4-6 portioner (lite beroende på hur mycket man äter)
500 gram mager nötfärs
En gul lök
2 klyftor vitlök
3-4 normalstora morötter
1 liten burk majs (200 gram)
1 grön eller röd chilifrukt
Ca 3 msk tomatpuré
Ketchup eller chilisås efter behag
En skvätt matlagningsgrädde (mängd beroende på hur pass tjockt eller löst man vill ha det)
Salt och peppar
Cayennepeppar
Paprikapulver
Olja eller smör till stekning
Fetaost

Riv morötterna grovt, hacka lök och vitlök samt chilifrukten. Fräs köttfärsen och blanda i löken, chilin och morötterna. Fräs lite till innan du häller på tomatpurén etc. Häll sedan i majsen och låt koka ihop ett par minuter. Smaka av med kryddorna tills du tycker det blir lagom starkt.

Servera med exempelvis ris (eller utan, det är rysligt mättande ändå) samt grönsaker. Smula över lite fetaost så har du pricken över i:et! Om du har i ganska mycket ketchup och liknande funkar det som köttfärssås med som du kan äta tillsammans med spaghetti. Man kan även ha i en liten burk bönor i själva grytan. Men jag föredrar att ha det i en sallad bredvid istället. Var inte rädd för att använda grädden i... det blir stor skillnad på att använda den och vatten.



Kommentarer
Postat av: Lina

Det verkar supergott!
Måste testa detta någon gång. :)

2008-01-07 @ 09:09:06
URL: http://linasliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0