Räk- och chiligryta

Den här rätten är verkligen supergod! Enkelt och framförallt snabblagat. En klar favorit här hemma!

4 portionerimage76
1 gul lök
1 knippa salladslök (purjolök funkar också tycker jag)
1 vitlöksklyfta
2,5 cm färsk, finhackad ingefära
1-2 pepparfrukter
4 msk rapsolja
1 tsk gurkmeja (kan uteslutas)
1 tsk spiskummin
1,5 tsk röd currypasta
1 burk krossade tomater
1,5 dl vatten
1,5 dl grädde
1 knippa färsk koriander (glömde köpa så jag kryddade lite med torkad istället)
500 g skalade räkor
salt och vitpeppar


Tillagning:
Skiva löken, finhacka vitlöken, ingefäran och pepparfrukterna. Hetta upp oljan i en stekpanna/gryta och stek lök, vitlök, ingefära och pepparfrukt på svag värme i ett par minuter. Krydda och blanda i currypastan och rör om i någon minut. Tillsätt tomaterna och vatten, koka upp och sänk sedan värmen. Låt det koka ca. 10 minuter och tillsätt sedan grädden och färsk hackad koriander och låt det sjuda ytterligare 5 minuter. Lägg sedan i räkorna och smaka av med salt och vitpeppar. Krydda eventuellt mer om du vill.

Servera med en klick raita, eller bara lite turkisk yoghurt om man så vill. Ät och njuuuuut. För den som gärna vill äta något till så rekomenderar jag bulgur.

Kommentarer
Postat av: Lina

Det där verkar hur gott som helst!
Man borde väl kunna byta ut räkorna mot t.ex. kyckling? :)

2008-02-26 @ 07:09:58
URL: http://linasliv.blogg.se
Postat av: Emma

Emma: Ja det måste ju gå lika bra :)

2008-02-26 @ 09:29:52
URL: http://twentysomething.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0