Om vikthets

Läste en artikel på Aftonbladet som handlar om dagens ideal. Ett ideal som är, som vi alla vet, smalt. För smalt i mitt och många andras tycke. Konstigt är det dock inte om vi tittar på "förebilderna" och "de moderiktiga kändisarna" som dyker upp i bloggar och tidningar. Exempelvis: Victoria Beckham, Nicole Richie och Olsen tvillingarna. Minns ni vilket liv det var kring Calista Flockhart när hon spelade Ally McBeal? Att media mfl. då tyckte hon var helt sjukt smal. Nu är ju hennes utseende det "normala". 10 år senare.

Enligt artikeln är undervikt ett större problem än fetma.
Det överraskade i alla fall mig på ett sätt, att de uttalar det. Inte att det är så, för det är ju bara att kika runt på krogen/stan för att se hur det ligger till. I vanliga fall är det ju för det mesta så att tidningar förmedlar att tjock = döden och smal = snygg. Det är ju inte speciellt konstigt att det blivit såhär tycker jag. Alla triggar ju alla, är min åsikt. Och "snöbollen" rullar vidare och blir större och större. Förstår ni hur jag menar? Att tidingarnas artiklar om bantning jämte artiklar om "lyckade kvinnor" så som Victoria Beckham sänder signaler till kvinnor att det är såhär man skall vara.

Och det här med viktsnacket tjejer emellan. Givetvis finns det. Men jag har nog varit ganska förskonad ändå. I mitt tjejgäng som jag umgicks (och fortfarande delvis umgås med) med i högstadiet och uppåt snackade vi väl aldrig om vikt, i grupp, på förfester. Inte vad jag kan minnas i alla fall. Säkert någon gång sådär. Men jag kan inte minnas att någon uttalat flera gånger att denne vill gå ner i vikt. I alla fall inte inför oss allihop. Eller så minns jag kanske helt fel? Berodde det på att vi alla var i olika storlekar? Eller brydde vi oss bara inte? Var man mer nöjd som tonåring för 7-8 år sedan än nu?

Jag känner inte heller igen att man hellre skulle vilja bli vän med någon som är smal. Det låter ju helt befängt! Men det är säkert så för många. Men det skulle aldrig falla mig in att välja vänner utifrån vikt eller utseende för den delen! Fasen så knäppt det skulle kännas! Eller hur? Förresten, vänner väljer man väl inte direkt, utan det bara händer. Klickar man så klickar man. Som i ett förhållande, ungefär.

Visst är det så att vi alla har ansvar för att skapa ett sundare ideal. Men var skall man börja? Vem skall börja? Magasinen? Modedesigners? Modellagenturerna? Modebloggarna? Vi själva? Vem...





Kommentarer
Postat av: Lina

Jag kan inte heller minnas så mycket viktsnack när jag gick på gymnasiet, det var någon gång ibland att det kom en kommentar eller två, men aldrig diskussioner och grupptryck.
Däremot när jag var runt 20-22 var det mer vikthets och snack om att gå ner i vikt, då började hela karusellen för mig.

Och vem som ska börja - ingen aning... men jag sätter en del av mina kort på media: tidningar och tv. Men genom att avskräcka folk från att banta ner sig till benknota och inte uppmuntra som genom "Size 0"-filmer.
Vi som fortfarande fattar att Size 0 suger och är bullshit har också ett ansvar, men det är ju så svårt att få unga (?) tjejer (och killar?) att förstå det. Dom hör vad vi säger, men dom lyssnar inte!

Svårt det här...

2008-04-03 @ 07:08:16
URL: http://linasliv.blogg.se
Postat av: Emma

Lina: Ja det har jag också märkt, att det är mer sånt snack nu. Mest med de vänner jag har här uppe i Umeå. Där lyckas någon alltid klämma in nåt med att den vill ner i vikt etc. Speciellt så är det många frågor om vad JAG väger just nu... suck. Men inte så konstigt kanske så som jag "håller på".. Men ändå!

2008-04-03 @ 17:59:38
URL: http://twentysomething.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0