"kriget" goes on and on ...

Och nu tjatar Livsmedelsverket om att Dr Dahlqvist skrämmer upp föräldrar. I Aftonbladets artikel kan man läsa vidare om det. Riktigt trist ändå att de inte kan se över sina gamla råd och kanske ta till sig lite av det nya åtminstone.  Bakåtsträvare vill jag nästa slänga ur mig...

För mig är det självklart att lightprodukterna är mindre bra? Varför? Ja säger inte det sig själv? Varför är lättprodukterna just lätta? Jo för att de är kemiskt behandlade såklart. Proppade med ämnen som gör att de håller ner fetthalten. Och det stoppar vi i oss i tron om att vi är "duktiga". Det är ju konstgjord mat man stoppar i munnen!

Man blir inte tjock av att äta fett. Det är kombinationen med all annan skit (godis, chips och andra snabba kolhydrater) man äter som gör att man drar på sig kilon. Nu vet jag inte riktigt vad exempelvis margarinet Lätta innehåller exakt. Men jag slutade äta det i alla fall. Nu kan jag inte ens lukta på det för jag tycker bara det stinker... för att inte tala om smaken... usch. Fattar inte hur jag kunde äta det på smörgås förut. Likaså andra lättmargariner.

Jag tror på så ren mat som möjligt. Försöka få tag i så bra råvaror man kan och sedan laga mat av dessa.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag tror det är Milda (smörgåsmargarinet) som bl.a. innehåller aceton. ACETON! Uääääh liksom.
Bregott säger jag. :)

2008-04-03 @ 18:10:36
URL: http://linasliv.blogg.se
Postat av: Karoline

ja, bregott är så sjukt gott :) tycker också det är helt galet med light/zero hysterin.. jag tycker anna skipper är ås kul när hon säger till människor som dricker light "light blir man ju smal av, eller?" och klappar på dököttet hahaha.

2008-04-03 @ 18:32:20
URL: http://karoline3.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Såg du Kvällöppet igår kväll? Annika Dahlqvist och andra "näringsexperter" var där och ingen av dem var speciellt trevliga i sitt sätt. Speciellt inte Dr Dahlqvist, som vägrade låta någon annan tala till punkt. När hennes motdebattör frågade om han fick tala klart svarade Dr D NEJ högt och tydligt. Pinsamt.

Hon från Livsmedelsverket var ändå rätt sympatisk som avslutade med att säga "vi måste vara ödmjuka inför ny vetenskap och revidera våra rekommendationer till svenska folket".

2008-04-03 @ 19:10:38
URL: http://mattssonjohanna.blogg.se
Postat av: Anna

Ja, alla är säkert smala irl men på film så tycker jag att man kan se deras rätta sidor lite bättre. Men å andra sidan kanske det är för att kameran påstås lägga på sisådär 5 kg. :P

Mixa menar jag med en mixer eller stavmix ja.. men bara äggulan och keson. Allt det andra rör du samman sen i äggkesoblandningen. :) Det är verkligen supergott! Hoppas du gillar det. :)

2008-04-03 @ 19:47:19
URL: http://kanjagblismal.blogg.se
Postat av: Emma

Johanna: Fattar inte riktigt din poäng här. Menar du alltså att Livsmedelsverkat har "rätt" bara för att de satt dit en som vara trevlig i Kvällsöppet?

2008-04-03 @ 20:02:19
URL: http://twentysomething.webblogg.se
Postat av: miss xl

Kan bara hålla med! Osså håller ju de "feta" produkterna oss mättare längre så det är lättare att slippa småätandet. Fast minimjölk kommer jag inte byta ut. För den är så god! Jag är helt enkelt van att dricka den och tycker mellanmjölk smakar grädde!

Naturligt är bäst!

2008-04-03 @ 20:08:19
URL: http://xl.webblogg.se
Postat av: Caroline

Bra kämpat! hur går det med det fortsatta godisförbudet för dig? Sjävl köpte jag mig en påse idag som jag hade täntk ha med mig ner till Göteborg imorgon på tåget, men jag blev så äcklad, så den liggern u i köksskåtet i väntan på min pojkvän osm kan sätta tänderna i den :)

2008-04-03 @ 20:29:30
URL: http://www.petterssoncaroline.blogg.se
Postat av: Johanna

Min poäng var snarare att allt inte är svart eller vitt. =) Livsmedelsverket ändrar ju sina kostråd från och till. Och de skulle säkert behöva göra det oftare.
Och Dr D borde nog vara lite mer ödmjuk hon med och inte vara så bombsäker på att hon har "rätt".

2008-04-03 @ 22:25:01
URL: http://mattssonjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0