Lax med saffransgrönsaker

4 portioner
600 g laxfilé
salt och vitpeppar
1 citron
1 gul lök
1 fänkålsstånd
1 röd paprika
1 gul paprika
olivolja
1 kuvert saffran
1 fiskbuljongtärning
3 dl vatten
200 g sockerärter

Dillmajonnäs
1 dl majonäs
0.5 dl hackad dill
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader. Bryn laxfiléerna någon minut per sida och lyft över dem i en form. Strö på salt och vitpeppar och pressa citron över. Tillaga i ugnen ca. 10 minuter.

Skala och skär löken i klyftor och fänkål + paprika i skivor. Stek grönsakerna i lite olivolja. Strö över saffran ocm smula ner buljongtärningen. Häll på vatten och låt koka under lock i 6-7 minuter. Lägg i sockerärtorna och koka ytterligare någon minut. Smaka av med salt och vitpeppar.

Fördela grönsakerna i sitt spad på tallrikarna och lägg dit en laxbit.

Blanda majonnäs och hackad dill i en skål. Smaka av med salt och svartpeppar. Toppa laxen med majonäsen

Lätt som en plätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0