Gå ur kyrkan!!! (eller?)

Jag har många gånger tänkt på att jag skall gå ur Svenska Kyrkan. Eftersom jag varken tror på Gud eller egentligen vill betala extra till något jag inte nyttjar. Ja, visst är jag girig. Men det är mycket man skulle slippa betala, eller hur! Nåja. Sedan tänkte jag en extra gång om det här, och för vissa kanske det låter knäppt eftersom man kan hjälpa andra genom andra organisationer.

Men pengarna som dras från våra löner går ju till en organisation där många andra faktiskt får tröst, hjälp, social gemenskap och stöd på många sätt. Kyrkan anordnar ju exempelvis soppkök och åt hemlösa, de driver barn och ungdomsverksamhet, ordnar evenemang för ensamma och gamla människor etc.

Då tänker många säkert - men skänk pengarna till sådana organisationer då! (som sagt). Så det låter kanske knäppt att jag väljer att stanna då jag själv inte tror på Gud, Jesus och det där gänget. Men jag tror ändå Kyrkan gör bra saker för de som vill ha deras hjälp. Och skattepengarna går ju ändå till massa saker som man tycker både är bra och dåligt som man inte kan påverka nämnvärt.

Så summan av det hela - jag går inte ur för då kommer lite av mina pengar åtminstone till nytta för andra människor som behöver dem.

Kommentarer
Postat av: Marra

Jag tycker att du gör helt rätt som stannar kvar. Jag är inte heller kristen, men tycker kyrkan gör många bra saker för andra :)

2008-06-22 @ 14:07:10
URL: http://loveorhates.wordpress.com/
Postat av: Katja

dessutom får du ju inte begravas i kyrkan om du inte är med. Eller ha dop eller vigsel om det skulle bli auktuellt.

2008-06-22 @ 22:41:12
URL: http://candygal.blogg.se/
Postat av: Marlene

Håller med dig(till viss del)! Det är bra att vara med i Svenska kyrkan..

2008-06-23 @ 10:08:22
URL: http://marlaaan.blogg.se/
Postat av: Rickard

Var kvar för sjutton! Kyrkan gör massa bra saker. Tänk bara på all musik som spelas.

2008-07-08 @ 00:31:37

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0