Basal energiförbrukning

Det vill säga, den energi kroppen förbrukar i vila. Jag har räknat ut mitt ungefärliga BEE med hjälp av en ekvation. Nämligen Harris & Benedict ekvationen:

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Män:
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Jag fick ett tal runt 1500 kcal per dag. För att räkna ut ungefär hur mycket man förbrukar under en dag skall man ta siffran man räknar ut gånger 1.2 till 2.0. Se här för att räkna ut vad just du skall räkna med.

Till sist fick jag ett energibehov runt 2000. Det är vad jag gör av med per dag alltså och så mycket kan jag äta utan att gå upp eller ner i vikt. För att minska 0.5 kg/veckan i vikt skall man plocka bort 500 kcal. Alltså jag skall äta ca 1500 kcal om dagen för att gå ner i vikt. Det handlar om att ligga på underskott. Så äter jag över 2000 kcal varje dag får jag räkna med att gå upp några gram. Visserligen krävs det ca 7000 extrakalorier för att man ska gå upp ett kilo i fett.

Låter enkelt va? Det är det inte. Det är en hel vetenskap att räkna kalorier och framför allt välja rätt kalorier!


Kommentarer
Postat av: Katja

Ja fan! Skitjobbigt är de också att man ska tänka på det hela tiden :P

2008-06-12 @ 10:11:15
URL: http://candygal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0