Självhat?

Jag blir en aning irriterad på de som skriver/säger att de som medvetet går ner i vikt (banta för er som vill använda den benämningen) inte kan acceptera sig själv och avskyr sin kropp. Jag förstår poängen och grundtanken, men ofta drar dessa människor alla oss "bantare" över en kam. Att vi är svaga människor som faller för grupptrycket.

Jag hatar inte min kropp och känner mig inte som en svag människa. Det finns vissa saker jag gillar mer och andra mindre men jag avskyr den inte. Nuförtiden ser jag på min kropp som en slags formbar massa. Nu har jag fokus på att skulptera min kropp på ett sätt, men blir det inte så, så kommer jag inte hata mig själv bara för det.

Jag tycker inte jag är äcklig eller ful nu (även om man har fuldagar ibland... det har väl de flesta). Men överlag gillar jag mig själv. När jag vägde mer hatade jag inte heller. Men jag trivdes ändå inte. Därför valde jag att dels börja träna och dels sluta äta så mycket socker för jag var ständigt trött i princip - sedan började kilona trilla "av sig själv". Är det då meningen att jag skall vara sådär tjock i så fall? Skall jag då sträva efter att hålla vikten "bara för att".

Givetvis skall alla få vara som de vill och media har målat upp en störd bild av tjocka människor och allt vad det innebär - diskriminering etc. Vilket jag skrivit om tidigare. Man kan babbla om det i evigheter. Ni vet vad jag menar.

Men vad fan, om nu jag har möjligheten att välja hur min kropp ska se ut och (till viss del) hur mycket jag skall väga så låt mig göra det valet då! Jag vill inte ha några påhopp om hur svag och självhatande jag är liksom tjocka människor inte vill ha påhopp om att de är dumma eller lata.

Kommentarer
Postat av: Lina

Är det inte lite komiskt egentligen? Det är rätt skruvat hur något som borde ses som en styrka ses som en svaghet. Och det är DET som gör mig förbannad.



2008-07-19 @ 08:06:32
URL: http://linasliv.blogg.se/
Postat av: E

Det som är sant är att demänniskor som säger de sakerna inte har viljan att gå ner i vikt. Vi alla fick en varsin kropp att göra precis som vi vill med. Forma den som vi vill ha den. Det kommer vara din kropp varesig du väger 170 kilo och har full behåring eller om du väger 45 och är heltatuerad. Att vara "som man är" är egentligen inget begrepp tycker jag. Vad vi än gör med våra kroppar är de våra egna, och vi bestämmer över dem. Jag mådde inte bra i min kropp (64 kilo) så jag tog tag i saken och gick ner, och mår i dag bra i samma mig själv som jag var innan - fast smal. Jag fattar inte hela den där grejen med "var dig själv". Vi ÄR oss själva.

2008-08-19 @ 15:30:46
URL: http://lifeofe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0