Att bli bemött som tjockis

Det här är utifrån mina erfarenheter och många har säkert olika upplevelser. Dessutom spelar det såklart in hur man uppfattar saker och ting, hur man läser av olika situationer. Men det jag tänkte skriva lite om är hur jag blivit bemött, både som tjock och mindre tjock. Varning för långt inlägg med andra ord!

När jag gick upp 20 kg var inte mitt självförtroende på topp direkt. Har man haft ungefär samma kroppsform sedan gymnasiet så är det en aning svårt att man efter bara 1 år väger bra mycket mer och ser annorlunda ut. Jag accepterade väl mig själv delvis ganska snabbt. Det var bara att inse att såhär ser jag ut nu - gör något utav det. Grejen var väl den att många andra människor inte accepterade mig och min kroppshydda.

Butiksbiträden kom inte fram för att fråga om jag behövde hjälp i klädaffärer, och när man frågade något var de ganska avigt inställda ungefär som att de tänkte att det inte fanns några kläder för mig där ändå så det var ju ingen mening att hjälpa till. Skall givetvis inte dra alla över en kam men med jämna mellanrum hände det. Inte så roligt.

En annan sak jag har tänkt på är arbetssökarsituationer. Jag skickade ibland med foto men blev aldrig uppringd. Det här är förstås bara spekulationer från min sida, men när jag skickar med foton på mig själv idag så ringer det betydligt fler och verkar intresserade och frågar en del om mig. Som sagt bara antaganden från min sida, men det skulle fasen inte förvåna mig om mitt utseende spelat roll!

Jag var inte gigantisk när jag var som tjockast men väl tilltagen om man säger så. Märkte oftare än tidigare att folk tittade på mig när jag gick på stan, i kön till kiosken eller när jag handlade på ICA. Många gånger inbillar man sig förstås att folk tittar på en pga. att man är tjock för att man tänker mer i de banorna själv. Men det var faktiskt fler som glodde än tidigare. Nu är det inte alls lika mycket människor som kollar på mig längre. Jag hade ju inte mer framtädande klädstil eller så förut utan klär mig ju ungefär likadant.

En annan sak är att folk tar mer kontakt nu än tidigare. När jag t.ex handlar mat eller kläder kan biträdet börja småprata, tipsa om grejer eller bara vara allmänt trevlig. Jag tror inte det beror på att jag förändrats som person. För jag är inte en så öppen person när jag är ute och shoppar. Jag säger väl oftast hej, tack och hej då på sin höjd när jag handlar och söker inte samtalsämnen med främlingar. Förut hejade knappt biträden på mig när jag kom med mina varor till kassan t.ex.

Det är såhär i samhället idag. Att överviktiga behandlas annorlunda jämfört med smala/normalviktiga. Jag klassas inte som normalviktig nu heller eftersom jag har ett BMI över 25 men jag tycker att jag blir bättre behandlad nu än förut. Och då syftar jag alltså främst på service i form av butiker och restauranger. Men bemötandet i allmänhet har blivit bättre.

Inställningen till överviktiga människor är helt åt pipsvängen enligt min mening. Man har ju blivit matad av media och genom vänner/familj/bekanta att tjocka människor är ohälsosamma och lata för annars skulle man väl inte vara tjock. Men det kan man visst vara och man behöver inte alls vara ohälsosam bara för att man bär på 10-20 extrakilon.

Jag ska inte heller sticka under stol med att jag själv haft elaka tankar om tjocka människor. Det var många gånger jag tänkte att den där borde inte äta plusmeny eller dricka läsk då jag jobbade på McD exempelvis (för sisådär 6-7 år sedan förvisso). Många gånger har JAG suttit på stan och glott efter en överviktig person och tänkt att "sådär ska jag aldrig bli, fan vad vidrigt". Så jag vet att folk tänker så, och många har säkert tänkt så om mig med när jag gått genom stan och varit sådär "vidrig" som jag aldrig skulle bli. Jag får väl försvara mig med att jag vet bättre nu när jag är lite äldre och har varit på "båda sidorna".

Vi behöver ändra inställning till vikt, det är ju helt solklart. Alla borde accepteras - tjock som smal. Man ska inte som tjock behöva bemötas av snorkiga expiditer och fördömande blickar från andra människor på gatan. Inte som jättesmal heller såklart. Vi behöver mer kött på benen (för att vara lite vitsig) när det gäller information kring vikt och hälsa.

LÄSTIPS:
Fettpaniken
Peta inte i maten

Det kanske kan tyckas vara lite hyckleri att sitta och skriva att alla borde accepteras och sedan själv syssla med viktminskning. Men jag gör det här för min egen skull, inte för att andra ska acceptera mig. Jag vill ha en stark kropp, vilket jag inte hade när jag var 15 kilo tyngre. Det är viktigt att komma ihåg det vad man än gör tycker jag. Att man skall må bra av hur man väljer att leva. Trivs man med att vara tjock ska man vara det. Trivs man bättre som 5, 10 eller 20 kilo smalare skall man vara det.



Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: skumt det där ;)

2008-07-11 @ 15:19:44
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Sofia g

Vi lever i en märklig värld, där folk lägger sig i och pratar för mycket om hur andra borde vara eller göra... de måste ha det rätt så tråkigt och må rätt dåligt själva eftersom de måste klanka ner på folk hela tiden...



Jättebra inlägg!....

Kramar

2008-07-11 @ 15:43:16
URL: http://sofiaoniklas.blogg.se/
Postat av: Ida Björck

jättebra skrivet, jag håller med dig. Tjock som smal, vi är alla människor.

2008-07-11 @ 16:11:13
URL: http://idahbjork.blogg.se/
Postat av: carro

Bra skrivit...

Jaa, skönt med lite i barskåpet ;)

2008-07-11 @ 16:12:28
URL: http://carroat.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra inlägg. Det där bemötandet är helt otroligt. Oförskämt. Well. Synd att du missar konserten i år.

2008-07-11 @ 17:23:55
URL: http://lillefots.blogg.se/
Postat av: Lina

Bra skrivet och det är ju så rätt!

Gissa om jag känner igen mig, framförallt i klädaffärer och deras sura biträden. Det är som att jag inte räknas, man ser genom mig och låtsas som att jag inte existerar. Sjyrre, eller inte.



Däremot matbutiker och deras expediter går bättre för mig, men det kanske beror på att jag alltid hejar och är så glad (bara för att kolla deras reaktioner!) o.s.v. Men jag har fortfarande problem med andra kunder, som glor när jag tar en vara, plockar upp mina varor på bandet och när jag packar ner dem i mina kassar. DÅ är det jobbigt.



Det jag stör mig mest på är att jag ofta behandlas som dum och lat, att bara för att jag är tjock så vet jag inget, kan inget eller är inte att lita på. Jag orkar inget, vill inget, o.s.v.



Men visst, jag har också tänkt elaka tankar om andra tjocka, och det är rätt sjukt. Men vad ska man försvara sig med? Det är ju media som förvränger allt, och allt kommer ju åt en - även om man försöker att inte ta åt sig av sånt man vet är fel, så ligger det ändå kvar i det undermedvetna. Sjukt!



Hmm... lång kommentar, men ja, det var ett bra inlägg som sagt! :)

2008-07-11 @ 21:37:49
URL: http://linasliv.blogg.se/
Postat av: maley

Det är ju farligt att vara tjock eller vad man ska säga. Klart man vill gå ner i vikt för att må bra :) fullt förståligt.

2008-07-12 @ 17:45:27
URL: http://misstrash.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0