Size Zero

Satt och kollade på någon slags dokumentär om en brud som skulle hetsbanta sig ner till Size Zero. Riktigt sjukt och man kan älta hur många gånger som helst om det egentligen. Hon såg riktigt glåmig ut på slutet! Men grejen är ju, att när man inte ser skillnaden på folk, före och efter så reagerar man inte. Hade jag bara sett hennes efterbild hade jag väl knappast suttit och ojat mig - för man är redan fullproppad med bilder på Storlek 32-brudar överallt.

Lite ironiskt var dock att den här tjejen (tror hon är modell eller nåt? i alla fall programledare? jaja...) tyckte att hon hade så mycket kurvor när hon hade sin rätta vikt. Jag satt bara för mig själv och tänkte "vart då någonstans?". Hur mycket kurvor har man om man har storlek 36... egentligen? Likaså hennes man raljerade om hur snyggt det var med kurviga kvinnor och att han gillade att hans fru var sååå kurvig. Åter igen... hallå? VART? Det enda hon hade var väl lite pattar möjligtvis...

Därför blir det lite dubbelmoral med sådana där program. Man vill att folk ska få upp ögonen för hur farligt det är med ministorlekarna och hetsbantning etc etc. Men samtidigt är deltagaren själv redan skitsmal. Hon vägde ju liksom 49 kg innan hon började och gick ner 5.5 kg. Alldeles som ett BMI på 19 inte är tillräckligt lågt? När hon själv inte tyckte att hon var speciellt smal innan, speciellt - utan snarare hälsosam. Ja jävlar. Ja man kan vara hälsosam och vara en storlek 36, alla är olika. Men ändå... vinklingen var ändå epa på det där programmet enl. mig

Ja. Behöver jag säga mer.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag såg också dokumentären och höll på att sätta i halsen när hon säger att hon är kurvig!? Människan väger inte ens 50 kg!
Folk verkar tro att så fort någon har bröst och rumpa så är man kurvig. Inte i min värld.

Och hennes huvud såg konstigt ut på efterbilderna, den s.k. lollipopeffekten. Sjukt.

Det vore mer drastiskt om jag som väger tresiffrigt skulle hetsbanta ner mig till storlek 34, men jag skulle väl dö av galenskap innan jag ens kommit ner till storlek 46... :|

Men det är som du säger, jag skulle nog inte heller reagerat om jag inte såg före och efter-bilder. Då hade jag bara tänkt "jaha, smal" - och inte "benrangel".

TV3 har ändå en fin dubbelmoral, ena dagen visar dom "Du är vad du äter", där vi tjockisar ska banta och få höra hur fula och feta vi är och att vi är så fel man bara kan bli som människa.
Och nästa dag en dokumentär som denna, som visar hur farligt det är... Hmmm.

2008-01-16 @ 22:34:42
URL: http://linasliv.blogg.se
Postat av: Katja

Totally agree! Tjejen hade ju knappt nånting på kroppen förutom ben! Usch, dumma folk det finns!

2008-01-17 @ 10:07:45
URL: http://candygal.blogg.se
Postat av: Helena

Håller med totalt!

2008-01-17 @ 19:03:02
Postat av: Anna

Samtidigt blir ju hennes och karlns resonemang om kurvorna ytterligare ett bevis på hur hjärntvättande det är med size 0 idealet...

2008-01-22 @ 16:47:55
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0