Självförtroendet i botten för en sekund eller två

Jag brukar sällan läsa träningsbloggar för jag har så lätt att jämföra mig med dem och bli besviken på mig själv för att jag inte är lika bra som "de andra". Så också denna gång. Från att ha varit rätt nöjd över de senaste två veckornas träningsinsats blir jag genast brädad och nedslagen. Jag läser och klickar mig vidare och i var och varannan blogg ser man tjejer som tränar flera pass om dagen, tycker att de är tjocka fast de ser fullt normala ut och äter super-supernyttigt. Då känner jag mig fet, ful, värdelös och inte tillräcklig.

Visst, dessa tjejer är givetvis vältränade och smala just för att de tränar ofta och äter nyttigt. Och då kommer mina tankar upp som säger att jag också måste träna 110 minuter spinning var och varannan dag (helst också jogga på morgonen eller kombinera med styrke) - för annars är jag inte tillräckligt bra. Det räcker inte med ett pass för att vara duktig utan det behövs flera om dagen. Speciellt om man har ca 20 kg vikt att gå ner. Annars kommer jag ju aldrig se ut som "de andra". Och förevigt vara förpassat till facket för feta losers.

Men när jag istället har mina normala tankar (när jag inte fördjupat mig i träningsdårarnas bloggar allt för länge) kan jag vara stolt över mig själv, att jag tränar hyfsat regelbundet. Att det räcker med ca 3 ggr i veckan och att det inte behövs mer än ett pass per gång. Att jag också duger trots att jag är "vanlig motionär", trots att jag väger 15-20 kg för mycket. I dessa stunder ser jag ingen mening med att folk tränar aerobics först 60 minuter för att sedan köra ett hårt styrkepass lika länge efteråt. Okej som utmaning då och då, men varje vecka, flera gånger i veckan? What's up with that? Man måste ju i så fall äta så jävla mycket hela tiden... :-P Eller ligger de och pressar på under 2000 kcal av rädsla för att bli feta trots att de säkerligen tränar bort 1000 av dem?

I såna lägen undrar jag också hur bra den där människan mår. Om man tjatar om hur tjock man är samtidigt som man pressar sig till max flera gånger om dagen? Mår kroppen bra av för hård fysisk aktivitet för ofta? Mår psyket bra av att måsta träna hårt flera gånger om dagen, eftersom att man tycker att man är för tjock? Jag vet inte...

Kanske är det bara så att dessa smala och "perfekta" tjejer har så mycket energi att de måste göra av med den varje dag. Och då räcker det inte med 60 minuters träning utan helst flera timmar. Eller så har bara manin tagit över deras huvuden.

Näe. Vissa träningsbloggar håller jag mig nog ifrån. Så kan jag fortsätta jämföra med mig själv och vara stolt över det jag åstadkommer i alla fall. Trots att jag inte orkar träna lika mycket som "det vackra folket". Men... det lär inte vara sista gången dessa tankar smyger sig på, var så säker.

Tilläggas bör kanske att jag ofta blir insipererad till träning av vissa bloggar också. Här syftar jag mest till dem som är långt över min egen och många andras kapacitet.

Kommentarer
Postat av: Jisan

kan bara hålla med!!

2008-02-14 @ 15:49:31
URL: http://jeezez.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0