Brasilien - underbart!

Här kommer min "lilla" reseberättelse alltså.

Flygresan gick faktiskt hyfsat trots att den är väldigt lång. Ungefär 5,5 timmar till Gran Canaria där man mellanlandar för att byta personal, städa och tanka. Sedan tar det ytterligare ca 5,5 timmar över atlanten.

Väl framme i Natal så var det som att gå in i en vägg. Sjukt varmt!! Fick lite "problem" där i tullen för vi hade clementiner i väskan som vi glömt slänga. Man får inte föra in frukt i landet så tullpersonalen fick skriva någon lapp som vi inte fattade mycket av. Ingenting hände i alla fall förutom det.

Sedan bar det av till slutdestinationen Pipa! Ca 1,5 timme tog det att åka med bussen dit. Och när vi äntligen var framme på hotellet välkomnades vi med drinkar. Sedan var det bara att slänga av sig kläderna och ta sig ett dopp i poolen! Superhärligt. Somnade tidigt den kvällen kan jag lova. Var helt slut efter resan.

Dagen efter badade vi och solade bara. Tog det allmänt lugnt. På kvällen gick vi och käkade på ett ställe som heter Pacifico. Beställde kött såklart. Och det bara smälte i munnen, så mört var det. Skitbra ställe som är värt ett besök.

På lördagen var det dags för Karneval! Åkte ett gäng från Ving på eftermiddagen och höll till där ända till 11 på kvällen. Aningen lång kväll för man blev väldigt trött i benen och törstig. Man kunde handla snacks och dricka av försäljare som klämde sig in mellan alla människor på läktaren vi stod på men det var svårt att få tag i ändå. Och att ta sig ut för att gå på toaletten ska vi inte tala om... omöjligt var det i princip. Och tycker man bajamajorna på festivaler här i Sverige är äckligt så ska man inte gå på dem i Brasilien i alla fall... ;-)

Men Karnevalen var en upplevelse. Folk överallt och alla dansade så man trodde att läktarna skulle braka ihop! Det var häftigt. Lastbilarna rullade in med artisterna på och det dansade folk framför och efter dem. Man hade på sig gröna och vita linnen för att visa att man betalat, det var som biljetten.

En dag var vi också ute på en båtutflykt. For iväg med en segelbåt på eftermiddagen, runt 14-tiden. Körde till Praia do Madeiro för att titta på delfinerna. Fick tyvärr ingen bild för de var så snabba men det var läckert ändå, för de kom så nära. Sedan for vi vidare mot Tibau do Sol för att bada vid en strand och äta lunch. Jättegoda spett med kyckling och räkor fick vi samt öl, drinkar, läsk. Man fick dricka och äta hur mycket man ville. Kikade på mangroveträden och väntade på solnedgången. Riktigt mysigt var det! Sedan när det blivit mörkt fick vi åka buss tillbaka till Pipa.

Annars har det blivit mycket badande och slappande. Besökt 3 olika stränder runt om Pipa. Först Praia do Pipa eller Praia do Centro som den också kallas. Gångavstånd till den stranden. Mycket försäljare och rörelse som det brukar vara på sådana stränder.

Andra stranden som ligger söder om Pipa kallas Praia do Amore. Här är det väldigt höga vågor och blåser kraftigt. Idealiskt för den som kan surfa. Vi var bara dit en gång för det var väl kanske inte jättekul att bada där med de höga vågorna.

Tredje stranden som blev favoriten var Praia do Madeiro. Lång, lång strand med mindre försäljare, och färre solstolar. Blåser en del där också men vågorna är mindre och lättare att bada.

Finns också en strand som kallas för Delfinstranden. Men dit kommer man bara då det är lågvatten och vi lyckades aldrig tajma in det men reseledaren sa att det ändå är mer delfiner på Madeiro. Och när vi låg där på stranden så såg man delfinerna hoppa och göra volter typ 10-15 meter ut i vattnet. Det var häftigt :-) När Jens och Nicklas försökte surfa så kom det delfiner också, kanske bara 3 meter ifrån dem i vågorna!!

På hotellet hade vi apor också. Små och söta som man kunde mata. De kom och hoppade upp på balkongen och pep. Små babyapor fanns det också som var kanske 1 dec långa :-)

I övrigt har vi också varit på en tur till Natal med privat chaufför. Han var rolig och berättade mycket om Brasilien, Pipa osv. Talade bra engelska också eftersom han faktiskt bott i Finland i 20 år. Han hade varit dansare på teatern i Helsingfors. Han tog med oss till olika butiker och sevärdheter. Samt en restaurang där man fick äta så mycket man ville för en viss summa. De kom med maten till bordet och så fick man välja vad man ville ha. Tackade man nej kom en annan servitör med något annat kött osv. Fanns hur mycket som helst att välja mellan. Och gott var det! Inget för vegetarianen kanske :-)

Vidare lyckades jag ju bränna ansiktet. Råkade somna med solglasögonen på så det blev vita ringar runt ögonen. Skulle försöka sola bort det men då brände jag mig extra mycket istället. Nu flagnar ansiktet som aldrig förr så jag ser hemsk ut. Folk tror nog jag bränt mig i någon brand eller så :-P Eller har någon hudsjukdom. :-P Får försöka peela lite lätt så det försvinner snabbare. Blir väl vit i ansiktet igen men hellre det.

Men rätt brun blev man ju i alla fall. Tyvärr bleknar man ju rätt fort ;-) Nedan kan ni ju se hur röd jag blev i ansiktet. Men ganska brun på kroppen. Fast man ser ju kanske brunare ut än vad man är på mörka bilder också. =)

Det har i alla fall varit en superhärlig resa. Avkopplande är väl ordet man kan beskriva Pipa bäst med. Hit åker man inte för att röja på diskotek och supa skallen av sig. Även om det finns barer och disco här med. Söker man något ställe där man kan lufsa runt i flipflops dagarna i ända och bara sova en stund i hängmattan så är det helt rätt däremot!

Passade på att handla med mig 2 par Havaianas-flipflops också. Såg att de kostade 299 att köpa på t.ex Brandos men under 100-lappen där så då har man ju tofflor så man klarar sig nästa sommar :-) Har härdat mina fötter nu så de klarar att ha en sån rem mellan tårna!

Nästa gång blir det Thailand. ;-)