Min "diet"

Karoline undrade vad jag äter och inte. Och jag tänkte att när jag ändå håller på och bloggar så kan jag ju skriva det i ett inlägg istället för i en kommentar. Det kanske är fler som är intresserade!

Kort och gott äter jag enligt GI-metoden. Vilket innebär att man till viss del utesluter kolhydrater eller byter ut mot långsammare alternativ. Vill ni veta mer fakta kring just metoden så får ni vackert fråga Google! Finns en uppsjö av sidor och bloggar att kika på. Det hela började egentligen bara med att jag skulle sluta äta godis och på den vägen är det ...

Dock har jag inte följt den slaviskt hela tiden, utan har gjort lite på "mitt sätt". i fasen som kallas för Rivstart får man egentligen inte äta t.ex frukt, bär eller bönor. Man skall helt enkelt utesluta sockret. Kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen. Jag körde dock på med frukt och bönor eftersom jag tränade (tränar). Jag gick ner i vikt ändå. När man är kraftigt överviktig kan man följa rivstart-fasen upp till en månad (annars ca 1-2 veckor). Vilket jag gjorde. Sedan trappade jag upp med lite mer kolhydrater, men äter fortfarande inte speciellt mycket. Bröd äter jag i princip aldrig t.ex.

Hur kan då en "strikt" dag se ut? Jo ungefär såhär:

Frukost: Äggröra gjord på ägg+grädde tillsammans med några skivor skinka/bacon, lite grönsaker och kanske lite ost. Till det dricker jag vatten. Ibland blir det keso med hallon + kokt/stekt ägg och vatten.

Lunch: Rester från middagen vanligtvis. Eller tonfisk tillsammans med bönsallad/kokta grönsaker och något såsigt, ex. en klick creme fraiche. Vatten

Middag: Någon form av GI-rätt som jag hittat i böcker eller på nätet. Kika under min kategori med recept så ser ni ungefär. Alternativt när man bara vill röra ihop något lite snabbt - stekt kyckling/fisk/köttbit med kokta och råa grönsaker + en klick creme fraiche eller turkisk yoghurt. Vatten.

Skulle det bli så att man skall äta snabbmat brukar jag ta en sallad (utan pasta) eller en Low Carb-hamburgare (på Max). Väljer också bort potatis/ris och ber om en sallad istället om man skall äta "finare".

Mellanmål: Kan vara olika. T.ex lite nötter, ostkuber, skinkrullar, keso med bär/frukt eller en smoothie gjord på mjölk + frukt och proteinpulver. Mellanmål äter jag oftast mellan lunch och middag och på kvällen. Givetvis blir det extra efter träning.

Nu när jag inte är lika hård så äter jag lite ris eller bulgur till lunch och middag. Någon brödbit slinker som sagt ner ibland, men väldigt sällan. Och strikt kan man ju som sagt inte vara hela tiden. Men jag brukar ta en rivstart-vecka med jämna mellanrum. Speciellt om jag halkat av banan lite...

Men jag är inte "perfekt". Jag har haft mina svackor där jag ätit pizza, hamburgare, pastasallad, godis, chips och vitt bröd. Nu senaste i påsk. Men jag kan räkna på en hand de gånger jag svängt av rejält från GI-vägen den senate tiden (6 månader).

Många tror ju att man vräker i sig fett när man äter enligt GI. Men det gör man ju egentligen inte. Man äter ju ganska "ren" mat. Hemlagat och sådär. Mycket grönsaker och kött (alt vegetariska alternativ). Inte alls så mycket feta såser etc. Visst, man använder fetare alternativ när man gör såser och soppor. Men i det stora hela är det inte alls så mycket fett som man kan tro.

Så det var ett inlägg om mitt mattintag. Och för mig har det ju verkligen gått bra, enligt min mening. Jag har aldrig varit hungrig mellan målen som jag annars har varit när jag kört Low Fat-metoder. Jag har ätit mycket fräsch och god mat och inte ens saknat potatisen eller pastan som tillbehör. Så jag kommer köra vidare på det här! Men visst, nog kommer jag "slarva" med godis ibland. :-) Men överlag har jag skaffat mig en bättre inställning till mat och jag tror jag kommer hålla mig till balansnivån resten av livet. Vilket innebär i princip att "äta som vanligt", men med långsamma kolhydrater istället för snabba!

Karoline, blev du nöjd med mitt milslånga svar? :-)

Kommentarer
Postat av: Karoline

jaa, tack så mycket :) anledningen till att jag frågade var att jag kände att jag kunde skärpa till mig lite mer med maten och jag visste ju att du hade fått superbra resultat så då var jag tvungen att fråga :) jag är ju inte ute efter nån diet typ "beach 08" utan livslångt.. gå ner i vikt en gång för alla liksom.

tack igen :)

2008-04-03 @ 18:27:58
URL: http://karoline3.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0