Snabbmat

Idag snodde jag ihop mat snabbt som tusan eftersom jag var råhungrig. Det blev lax. Enkelt och gott:

2 portioner
Tillagningstid: 20 min

2 bitar laxfilé
1 liten burk kokosmjölk (eller en halv vanlig)
1 gul lök
Curry
Thailändsk fisksås
Sambal Oelek
Salt & peppar
En halv lime att pressa över


Gör såhär:
Skär filéerna i lagom stora bitar och fräs i lite olja. Lägg i löken (+ annan grönsak om man vill ha det i) och låt den fräsa med en stund. Strö över curry, salt och peppar och slå sedan i kokosmjölken. Ha i Sambal Oelek (kanske en halv tesked) och låt koka ihop en stund, men inte för länge för då blir laxen torr och trist. Pressa över lime och servera med ris eller bulgur.

Jag har inga exakta mått på kryddningen eftersom jag bara slängde ihop det här. Man får ta efter behag! Det här "receptet" har jag gjort genom att modifiera en currysås som jag brukar ha till lax i vanliga fall. Nu fick det bli allt i ett istället! Faktiskt riktigt lyckat. Curry och lax funkar bra ihop.

Något för ensamköket och/eller den som vill laga mat snabbt kanske? :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Obs! Vill du beställa en bloggdesign av mig så läs mina villkor under fliken "Beställ design".

Jag tar EJ emot beställningar via kommentarerna på min blogg.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0